Badanie mówi, że zmiana diety może wydłużyć Twoje życie nawet o 13 lat

Badanie stworzyło model tego, co może się stać z długowiecznością mężczyzny lub kobiety, jeśli zastąpią „typową zachodnią dietę” skoncentrowaną na czerwonym mięsie i przetworzonej żywności „zoptymalizowaną dietą” skoncentrowaną na jedzeniu mniej czerwonego i przetworzonego mięsa oraz większej ilości owoców i warzyw , rośliny strączkowe, produkty pełnoziarniste i orzechy.

Według badania, gdyby kobieta zaczęła jeść optymalnie w wieku 20 lat, mogłaby wydłużyć swoje życie o nieco ponad 10 lat opublikowano we wtorek w czasopiśmie PLOS Medicine. Mężczyzna stosujący zdrowszą dietę od 20 roku życia mógłby przedłużyć swoje życie o 13 lat.

Skoncentrowanie się na zdrowszej diecie może również wydłużyć życie osób starszych, stwierdzono w badaniu. Zaczynając w wieku 60 lat, kobieta może jeszcze wydłużyć swoje życie o osiem lat. Mężczyźni rozpoczynający zdrowszą dietę w wieku 60 lat mogą przedłużyć swoje życie o prawie dziewięć lat.

W badaniu stwierdzono, że styl odżywiania oparty na roślinach może przynieść korzyści nawet 80-latkom: mężczyźni i kobiety mogą zyskać około 3,5 roku dodatkowego życia dzięki zmianom w diecie.

„Pogląd, że poprawa jakości diety zmniejszyłaby ryzyko chorób przewlekłych i przedwczesnej śmierci, jest od dawna ugruntowany i ma uzasadnienie, że mniej chorób przewlekłych i przedwczesnych zgonów oznacza dłuższą średnią długość życia” – powiedział dr. David Katz, specjalista medycyny prewencyjnej, stylu życia i żywienia, który nie brał udziału w badaniu.

Katz, prezes i założyciel organizacji non-profit Inicjatywa Prawdziwego Zdrowiaglobalna koalicja ekspertów zajmujących się opartą na dowodach medycyną stylu życia, ma opublikowane badania o tym, jak używać żywności jako leku zapobiegawczego.

„To, co definiują jako „optymalną” dietę, nie jest całkiem optymalne; jest po prostu o wiele lepsze niż „typowe” – powiedział Katz, dodając, że jego zdaniem dieta może być „dalsza ulepszona, przynosząca jeszcze większe korzyści”.

READ  Dow kończy się na haju po dramatycznej wyprzedaży

„Mam wrażenie, że ich „znacznie ulepszona” dieta nadal pozwalała na znaczne dawki mięsa i nabiału” – powiedział Katz, dodając, że kiedy jego zespół obiektywnie ocenia jakość diety, „te elementy są na dość niskim poziomie na najwyższym poziomie”.

Model dłuższego życia

Aby wymodelować przyszły wpływ zmiany diety danej osoby, naukowcy z Norwegii wykorzystali istniejące metaanalizy i dane z Globalne badanie obciążenia chorobamibaza danych, która śledzi 286 przyczyn zgonów, 369 chorób i urazów oraz 87 czynników ryzyka w 204 krajach i terytoriach na całym świecie.

Największy wzrost długowieczności stwierdzono, jedząc więcej roślin strączkowych, w tym fasolę, groch i soczewicę; całe ziarna, które są całym nasieniem rośliny; i orzechy, takie jak orzechy włoskie, migdały, orzechy pekan i pistacje.

Dodanie do diety większej ilości roślin i zbóż może wydawać się proste, ale statystyki pokazują, że Amerykanie mają z tym trudności. A nowy raport z amerykańskich Centrów Kontroli i Zapobiegania Chorobom stwierdziło, że niewielu Amerykanów spożywa owoce i warzywa w ilości zbliżonej do ich codziennych zaleceń.

Badanie CDC wykazało, że tylko 12% dorosłych spożywa codziennie od 1½ do 2 filiżanek owoców, co jest ilością zalecaną przez federalne wytyczne dietetyczne dla Amerykanów. Tylko 10% Amerykanów spożywa codziennie zalecane 2 do 3 filiżanek warzyw, w tym roślin strączkowych.

Około 50% spożycia zbóż powinno stanowić produkty pełnoziarniste, jednak ponad 95% Amerykanów nie osiąga tego celu, zgodnie z najnowszymi wytycznymi dietetycznymi dla Amerykanówzamiast jeść przetworzone ziarna, które zostały zmielone w celu usunięcia ziarna, otrębów i wielu składników odżywczych, w tym błonnika.

Według wytycznych ponad 50% Amerykanów nie spożywa 5 gramów (około łyżeczki) zalecanych orzechów i nasion każdego dnia.

Orzechy, nasiona, rośliny strączkowe i produkty pełnoziarniste zawierają więcej niż tylko białko. Obejmują one zdrowe tłuszcze, witaminy, minerały i przeciwutleniające „fitochemikalia”, które są związane z niższym ryzykiem chorób przewlekłych.

READ  Katastrofa lotnicza w Chinach: wszystkie 132 osoby na pokładzie samolotu zgłosiły śmierć w poniedziałkowej katastrofie

Mięsa czerwone i przetwory

Spożywanie mniejszej ilości czerwonego i przetworzonego mięsa, takiego jak bekon, kiełbasa i konserwowane wędliny, również wiązało się z dłuższym życiem.

To ma sens: czerwone i przetworzone mięso wiąże się ze znacznym ryzykiem dla zdrowia, w tym: choroba wieńcowa serca i raka jelita.
„Istnieją istotne dowody na to, że przetworzone mięso może powodować raka jelita – do tego stopnia, że ​​Światowa Organizacja Zdrowia od 2015 roku klasyfikuje je jako rakotwórcze” – Tim Key, epidemiolog z Oxford University, członek Naukowego Komitetu Doradczego ds. Żywienia Departamentu Zdrowia Wielkiej Brytanii. powiedział CNN we wcześniejszym wywiadzie.
Jak jeść mniej mięsa, a więcej roślin

Eksperci twierdzą, że zastąpienie czerwonego i przetworzonego mięsa chudym mięsem drobiowym, rybnym i roślinnym jest jednym ze sposobów na szybką poprawę diety.

Białka roślinne obejmują soję (edamame), ciecierzycę, soczewicę i inne rośliny strączkowe, tofu, tempeh, orzechy, nasiona i produkty pełnoziarniste, takie jak komosa ryżowa. Niektóre warzywa, takie jak brokuły, również zawierają wyższy poziom białka.

Badanie z 2020 r., które prześledziło ponad 37 000 Amerykanów w średnim wieku, wykazało, że ci, którzy jedli najwięcej białka roślinnego, byli o 27% mniej narażeni na śmierć z jakiejkolwiek przyczyny i o 29% rzadziej na chorobę wieńcową serca niż ludzie, którzy zjedli najmniejszą ilość roślin białko.

„Korzyść jest bardziej wyraźna, gdy czerwone i przetworzone mięso zastępuje się roślinnymi źródłami białka” – współautor badania dr. Frank Hu, przewodniczący wydziału żywienia w Harvard University TH Chan School of Public Health, powiedział CNN we wcześniejszym wywiadzie.

Jak poprawić swoją dietę

Jednym ze sposobów na włączenie większej ilości roślin do diety i spożywanie mniejszej ilości czerwonego mięsa jest z dietą śródziemnomorską, która wygrała najlepsza dieta pięć lat z rzęduwedług Wiadomości z USA i raport ze świata.
Our Place stara się uprościć przygotowywanie posiłków dzięki nowym nożom i desce do krojenia (podkreślone przez CNN)

Ze srebrem związana była dieta DASH, która oznacza podejście dietetyczne do powstrzymania nadciśnienia, oraz dieta Flexitarian, która zachęca do bycia wegetarianinem przez większość czasu. Wszystkie te diety skupiają się na posiłkach pełnych owoców, warzyw, fasoli, soczewicy, produktów pełnoziarnistych, orzechów i nasion.

jakiś łatwy sposób na rozpoczęcie jedzenia po śródziemnomorsku jest gotowanie jednego posiłku tygodniowo na bazie fasoli, produktów pełnoziarnistych i warzyw, używając ziół i przypraw do dodawania ponczu. Kiedy jedna noc w tygodniu to pestka, dodaj dwie i buduj od tego momentu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.